3.1.2013

Routa porsaan kotiin ajaa

Seuraavana päivänä kuulen, että poika on ollut yöllä Facebookissa ja jättänyt siskolleen viestin :  "Kerro äitille ja iskälle että kaikki on ok."
Tuo viesti helpottaa oloani. Mietin kuinka kiltti hän luonteeltaan on. Tässäkin tilanteessa hän ajatteli meitä vanhempia, halusi viestittää meille, ettemme liikaa hätääntyisi.

Päivä menee vähän sumussa. Edelleen pohdin missä olet, mitä olet suunnitellut, miten aiot pärjätä. Vai oletko suunnitellut mitään? Ehkä tuo karkaaminen oli vain nopea päähän pisto, eikä sisältänyt minkäänlaisia jatkosuunnitelmia.

Illalla saan hoitolaitoksesta puhelun : Olet palannut takaisin! Nälkäisenä, vaatteet märkinä, viluisena, väsyneenä. Pakomatkan aikana olit saanut pari tupakkaa, et onneksi muuta. Kannabista olitte etsineet, vaan ilman rahaa sitä on onneksi vaikea löytää. Olen huojentunut. Olen iloinen. Olen jopa hämmästynyt siitä, että tuo karkumatka/-aika jäi noin lyhyeksi. Olin mielessäni varautunut useisiin päiviin, jopa viikkoihin....

Opinnot huolenaiheena

Kun olet jälleen turvassa, minulla on voimavaroja selvitellä tulevaisuuttasi, opintojasi. Olin yhteydessä koulusi terveydenhoitajaan ja kerroin hänelle tämän hetkisen tilanteen. Sen tilanteen, että olet poissa vähintään 4-6 viikkoa. Sain ohjeen soittaa koulusi ryhmänohjaajalle ja kysellä häneltä miten tämmöisessä tilanteessa toimitaan. Pelkona on, että sinut erotetaan koulusta. Vuoden -12 alusta astui voimaan uusi Sora-laki, johon koulun rehtori vetoaa. ( http://www.winnova.fi/sivu.aspx?taso=3&id=281 )
Huomenna kokoonnumme koululla, me vanhemmat, rehtori, ryhmänohjaaja, erityisopettaja ja terveydenhoitaja ja tämä kokoonpano tulee päättämään jatkostasi.

Olen sitä mieltä, että pojan kuuluisi saada jatkaa koulua. On ensiarvoisen tärkeää, että palatessaan kotiin, hänellä on arjessaan rytmi, paikka johon kuulua ja mennä. Pahin mahdollinen tilannehan olisi se, että poika palaa kotiin ja aloittaa notkumisen päivästä toiseen ilman opiskeluja, ilman työtä.
Aion puhua tuon asian puolesta. Aion ehdottaa sitä, että poika sitoutuisi viikottaisiin huumeseuloihin ja näin pystyisi todistamaan puhtautensa ja soveltuvuutensa kyseiselle alalle.

1 kommentti: